Het belang van stakeholdermanagement

Stakeholders zijn belanghebbenden of betrokkenen. Het kunnen groepen of individuen zijn en er zijn maar liefst 15 stakeholdergroepen te onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan overheid, politiek, klanten, medewerkers en belangengroeperingen. Bij stakeholdermanagement gaat het erom dat je de belangrijkste betrokkenen met betrekking tot je issue identificeert en bepaalt hoeveel invloed ze hebben. Je onderscheidt hierbij medestanders en betrokkenen die tegenover je belangen staan. We vertellen hier meer over wat stakeholdermanagement voor je organisatie kan betekenen, als je graag effectief je belangen wil behartigen.

De beste strategie voor belangenbehartiging kiezen

Als je draagvlak wil creëren voor je belangen bij beleidsmakers uit de politieke of ambtelijke wereld, dan is een systematische aanpak nodig. Een specialist in stakeholdermanagement kan je adviseren bij het kiezen van de beste strategie. Met de juiste aanpak laat je je namelijk niet onverwacht door andere partijen verrassen. Doordat een analyse is gemaakt van wie de stakeholders zijn, kan je anticiperen op hun acties en argumenten. Je maakt gebruik van de juiste communicatie jegens belanghebbenden en benadert medestanders voor een samenwerking.

Reputatieschade voorkomen

Ook als je te maken hebt met een crisissituatie met betrekking tot de reputatie van je organisatie, dan is het verstandig om een adviesbureau in te schakelen dat ervaring heeft met crisiscommunicatie. Tijdens een crisis moeten snel beslissingen genomen worden. Adviseurs die als buitenstaander naar de situatie kijken zijn in dit geval beter in staat om voldoende de rust te bewaren. Ook in een crisissituatie speelt het managen van stakeholders en de media een belangrijke rol. Door crisiscommunicatie preventief in te zetten, help je reputatieschade te voorkomen en het vertrouwen van stakeholders te behouden.

Schakel goede begeleiding in voor stakeholdermanagement

De juiste positie verwerven in het politieke, bestuurlijke of publieke krachtenveld wordt makkelijker, als je een adviesbureau inschakelt dat ervaring heeft met stakeholdermanagement. Door de beste strategie te kiezen breng je je belangenbehartiging naar een hoger plan. Een specialist op dit gebied biedt ondersteuning door middel van een issue- en krachtenveldanalyse en heeft veel expertise voor het ontwikkelen van een goede stakeholderstrategie. Ook een intensieve begeleiding bij de uitvoering van de strategie is bij een ervaren adviesbureau in goede handen. Een van de organisaties die alles weet van beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie is Public Matters. Dit public affairs- en lobbyadviesbureau heeft naast een kantoor in Den Haag ook een vestiging in Brussel.

https://publicmatters.nl/

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Een sterke online aanwezigheid is vandaag de dag onmisbaar. Een professioneel webdesign is essentieel om je bedrijf te laten groeien.

...

Een goed ventilatiesysteem is essentieel voor een gezond en comfortabel binnenklimaat. Of het nu gaat om woningen, kantoren of industriële

...

De realiteit van SEO in 2025 Laten we eerlijk zijn – de digitale concurrentie wordt elk jaar heviger. Als je

...

Tegenwoordig leven we in een wereld waarin de concurrentie steeds groter wordt. Om die reden is het belangrijk om je

...

Transportbanden spelen een cruciale rol in tal van industrieën, van productie en logistiek tot voedselverwerking en mijnbouw. Ze bieden een

...

Wil je graag aan de slag in de techniek? De technische sector biedt volop kansen voor gemotiveerde vakmensen. Maar hoe

...

Goede ventilatie is essentieel voor kantoren, scholen en andere gebouwen. Een ventilatiesysteem met warmteterugwinning biedt hierbij een slimme oplossing. Maar

...

Een krachtig werkgeversmerk helpt je om de juiste talenten aan te trekken en te behouden. In een krappe arbeidsmarkt is

...

Een bouwplaats brengt verschillende risico’s met zich mee. Daarom is het als werkgever jouw verantwoordelijkheid om een veilige werkomgeving te

...

In de maakindustrie ligt de focus vaak op technische uitmuntendheid, terwijl het strategisch vermarkten van producten en diensten soms minder

...

E-commerce is continu in beweging en met de snel veranderende technologieën en consumentenverwachtingen is het belangrijk om op de hoogte

...

Het vinden van de juiste werknemer kan tijdrovend zijn, vooral in de technische sector waar de vraag naar personeel groot

...

Bent u op zoek naar een machine voor een klus of bouwproject, maar wilt u niet direct investeren in dure

...

Als uitzendbureau wil je flexibel kunnen inspelen op de wensen van je klanten én kandidaten. Maar hoe zit het eigenlijk

...

Een auto kalender is niet alleen praktisch, maar ook een slimme manier om je merk dagelijks onder de aandacht te

...

Soms heb je als ondernemer meer woorden nodig dan je in je hoofd hebt. Je weet wat je wil zeggen,

...

Als je het gevoel hebt dat je werkgever je liever kwijt dan rijk is, kan dat een stressvolle situatie opleveren.

...

Toiletpapier komt in verschillende soorten en maten, variërend van basis tot luxe varianten. Of je nu kiest voor het voordelige

...