Zelfs met alle digitale mogelijkheden van tegenwoordig worden folders en flyers nog altijd wereldwijd in gebruik genomen; van grote merken tot Indiase afhaalrestaurants, club promotors en jouw buren die van plan zijn om een buurfeest te houden. Al honderden jaren geleden begonnen folders een flyers te werken als een nuttige bron van informatie. Het is dan ook niet raar dat de gedrukte flyer een trotse geschiedenis kent: het was het ultieme communicatiemiddel voor het op gang brengen van revoluties en het aan de man brengen van een groot toneelstuk in het dorp. En natuurlijk hebben ze altijd bijgedragen om uiteenlopende producten en diensten te verkopen. Laten we in dit artikel even terug in de tijd gaan, naar de oorsprong van dit supereffectieve communicatiemiddel. Alvorens de opkomst van flyers…Als je iets wilde aankondigen in de middeleeuwen, ging je simpelweg naar het dorpsplein, nam je de houding aan van de stadsomroeper en begon je met het schreeuwen van je boodschap. Je snapt waarschijnlijk wel dat dergelijke boodschappen hun originele betekenis al gauw verloren en de straten ernstig in de war stuurden! Daar moest natuurlijk verandering in komen. Informatie op papier begon steeds meer op gang te komen in de Renaissance, met rijke kooplieden in wat nu Italië is die handgeschreven nieuwsbrieven verspreidden met de laatste info over de economie, oorlogen en ander zaken die hun belangen konden beïnvloeden. De intrede van de drukpersIn 1450 kwam een aardverschuiving in de wereld van communicatie op gang. De uitvinding van de drukpers in Duitsland begon het geschreven woord aan de menigte door te geven. De flyer werd hierdoor het communicatiemiddel bij uitstek om belangrijke informatie op een snelle manier door te geven. Zo werden er tijdens de Britse burgeroorlogen door beide partijen flyers gedrukt die vervolgens gebruikt werden om hun troepen te werven en hun vijanden te ondermijnen. Mocht je politieke onenigheid hebben, dan boden flyers ook een goede uitkomst: invloedrijke ontwerpen voor flyers werden onder meer ingezet om koninklijke families omver te gooien of pikante en sensationele verhalen de wereld in te slingeren.
Belangrijke momenten in de menselijke geschiedenis zijn beïnvloed door flyers en folders als communicatiemiddel. Denk bijvoorbeeld aan de beweging voor de afschaffing van de slavenhandel, die gedrukte folders uitdeelden om druk uit te oefenen op het parlement en de publieke opinie te mobiliseren. Hun flyerontwerp bestond uit een slaaf op zijn knieën en was voorzien van een korte, maar veelzeggende tekst: ‘Ben ik geen man een een broeder’? Kortom, flyers wisten een boel teweeg te brengen. Nog steeds houden mensen van fysieke communicatiemiddelen zoals flyers. Waarom maakt je er niet een om het zelf te ontdekken? Kijk op flyers drukken en bestellen voor meer informatie.
|