Een van de meest relevante innovaties op het gebied van ICT en IT is de opkomst van Software as a Service (SaaS) geweest. Veel hedendaagse organisaties maken gebruik van SaaS en profiteren daarmee van verschillende voordelen op het gebied van functionaliteit, veiligheid en gebruiksgemak. Wat SaaS precies inhoudt en hoe de toekomst ervan eruit komt te zien, dat lees je hieronder. Wat is SaaS?SaaS is de afkorting voor Software as a Service. Dit model maakt het mogelijk om software aan te bieden als een dienst waar de gebruiker periodiek (bijvoorbeeld maandelijks) voor betaalt. Veel ICT en IT afdelingen van organisaties hebben SaaS-toepassingen al op grote schaal geïmplementeerd. Niet alleen grote organisaties, maar bijvoorbeeld ook iemand binnen de ICT freelance kan tegenwoordig van SaaS gebruikmaken. De opkomst van Software as a Service is een reactie op historische ontwikkelingen en onhandigheden. ‘Vroeger’ moesten zakelijke toepassingen telkens op iedere computer worden geïnstalleerd. Leveranciers zorgden eens in de paar jaar voor updates, waarna alle geïnstalleerde versies afzonderlijk van deze update moesten worden voorzien. Voor de losse IT en freelance IT opdrachten was dit niet zo een groot probleem, maar grote organisaties met vele devices hadden er wel last van. Ze zouden bijna vacatures moeten gaan uitzetten voor functies omtrent het updaten van software. Met SaaS kan dit allemaal veel handiger. Je installeert de software niet op de losse computers, maar maakt er gebruik van via een internetverbinding (de cloud). Leveranciers kunnen de software voortdurend van updates voorzien, zodat de gebruiker altijd de nieuwste versie gebruikt. Dát is gebruikmaken van de hedendaagse mogelijkheden binnen de IT en ICT! De toekomstSoftware as a Service is inmiddels binnen veel industrieën de standaard. Dat haalt niet weg dat SaaS zich nog altijd blijft ontwikkelen. Hieronder bespreken we drie relevante (toekomstige) ontwikkelingen. 1. De combinatie van AI en SaaSEen ontwikkeling die naast de opkomst van SaaS loopt, is artificial intelligence. De verwachting binnen de werelden van IT en ICT is dat AI en SaaS in de toekomst steeds beter met elkaar gecombineerd kunnen worden. Zo kan AI helpen bij het verzamelen en interpreteren van data die wordt verzameld in SaaS-toepassingen. Ook kan AI ondersteunen op het vlak van beveiliging en kan het extra snelheid bieden, bijvoorbeeld bij het beantwoorden van vragen van gebruikers. 2. IT’ers en ICT’ers met meer capaciteitZou je een hele tijd geleden solliciteren op een IT vacature of ICT vacature, dan zou je je in je nieuwe functie waarschijnlijk geregeld bezig moeten houden met het implementeren en onderhouden van software. Dit is tijdrovend en frustrerend. Door de opkomst van SaaS, kunnen IT en ICT afdelingen hun focus verleggen op hetgeen er écht toe doet: het verder helpen van organisaties binnen strategische projecten. De focus ligt in de toekomst door SaaS steeds meer op groei en steeds minder op onderhoud. Het solliciteren op een IT vacature of ICT vacature wordt daarmee nóg aantrekkelijker, wetende dat je een uitdagende en strategische functie te wachten staat. 3. Verdere consolidatie van de marktVeel softwareleveranciers houden zich inmiddels bezig met SaaS. Hierdoor is de concurrentiestrijd heviger geworden. Om deze strijd te winnen, bieden grote leveranciers meer extra’s aan waarmee ze klanten kunnen winnen. De ontwikkeling van deze extra’s is het niet altijd waard voor de kleinere partijen. Hierom is het de verwachting dat grote partijen in de toekomst steeds groter worden. Dit heeft mede te maken met het feit dat kleine partijen vaak worden overgenomen door de grotere partijen. Hierdoor ontstaat een consolidatie in de markt van Software as a Service. In de toekomst wordt de keuze aan partijen hierdoor kleiner, maar wordt de kwaliteitsstandaard steeds verhoogd. |
https://hello-professionals.nl/ |