Een korte geschiedenis van folders en flyers

Zelfs met alle digitale mogelijkheden van tegenwoordig worden folders en flyers nog altijd wereldwijd in gebruik genomen; van grote merken tot Indiase afhaalrestaurants, club promotors en jouw buren die van plan zijn om een buurfeest te houden. Al honderden jaren geleden begonnen folders een flyers te werken als een nuttige bron van informatie. Het is dan ook niet raar dat de gedrukte flyer een trotse geschiedenis kent: het was het ultieme communicatiemiddel voor het op gang brengen van revoluties en het aan de man brengen van een groot toneelstuk in het dorp. En natuurlijk hebben ze altijd bijgedragen om uiteenlopende producten en diensten te verkopen. Laten we in dit artikel even terug in de tijd gaan, naar de oorsprong van dit supereffectieve communicatiemiddel.

Alvorens de opkomst van flyers… 

Als je iets wilde aankondigen in de middeleeuwen, ging je simpelweg naar het dorpsplein, nam je de houding aan van de stadsomroeper en begon je met het schreeuwen van je boodschap. Je snapt waarschijnlijk wel dat dergelijke boodschappen hun originele betekenis al gauw verloren en de straten ernstig in de war stuurden! Daar moest natuurlijk verandering in komen. Informatie op papier begon steeds meer op gang te komen in de Renaissance, met rijke kooplieden in wat nu Italië is die handgeschreven nieuwsbrieven verspreidden met de laatste info over de economie, oorlogen en ander zaken die hun belangen konden beïnvloeden. 

De intrede van de drukpers 

In 1450 kwam een aardverschuiving in de wereld van communicatie op gang. De uitvinding van de drukpers in Duitsland begon het geschreven woord aan de menigte door te geven. De flyer werd hierdoor het communicatiemiddel bij uitstek om belangrijke informatie op een snelle manier door te geven. Zo werden er tijdens de Britse burgeroorlogen door beide partijen flyers gedrukt die vervolgens gebruikt werden om hun troepen te werven en hun vijanden te ondermijnen. Mocht je politieke onenigheid hebben, dan boden flyers ook een goede uitkomst: invloedrijke ontwerpen voor flyers werden onder meer ingezet om koninklijke families omver te gooien of pikante en sensationele verhalen de wereld in te slingeren. 

 

Belangrijke momenten in de menselijke geschiedenis zijn beïnvloed door flyers en folders als communicatiemiddel. Denk bijvoorbeeld aan de beweging voor de afschaffing van de slavenhandel, die gedrukte folders uitdeelden om druk uit te oefenen op het parlement en de publieke opinie te mobiliseren. Hun flyerontwerp bestond uit een slaaf op zijn knieën en was voorzien van een korte, maar veelzeggende tekst: ‘Ben ik geen man een een broeder’? Kortom, flyers wisten een boel teweeg te brengen. Nog steeds houden mensen van fysieke communicatiemiddelen zoals flyers. Waarom maakt je er niet een om het zelf te ontdekken? Kijk op flyers drukken en bestellen voor meer informatie. 

 

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Een sterke online aanwezigheid is vandaag de dag onmisbaar. Een professioneel webdesign is essentieel om je bedrijf te laten groeien.

...

Een goed ventilatiesysteem is essentieel voor een gezond en comfortabel binnenklimaat. Of het nu gaat om woningen, kantoren of industriële

...

De realiteit van SEO in 2025 Laten we eerlijk zijn – de digitale concurrentie wordt elk jaar heviger. Als je

...

Tegenwoordig leven we in een wereld waarin de concurrentie steeds groter wordt. Om die reden is het belangrijk om je

...

Transportbanden spelen een cruciale rol in tal van industrieën, van productie en logistiek tot voedselverwerking en mijnbouw. Ze bieden een

...

Wil je graag aan de slag in de techniek? De technische sector biedt volop kansen voor gemotiveerde vakmensen. Maar hoe

...

Goede ventilatie is essentieel voor kantoren, scholen en andere gebouwen. Een ventilatiesysteem met warmteterugwinning biedt hierbij een slimme oplossing. Maar

...

Een krachtig werkgeversmerk helpt je om de juiste talenten aan te trekken en te behouden. In een krappe arbeidsmarkt is

...

Een bouwplaats brengt verschillende risico’s met zich mee. Daarom is het als werkgever jouw verantwoordelijkheid om een veilige werkomgeving te

...

In de maakindustrie ligt de focus vaak op technische uitmuntendheid, terwijl het strategisch vermarkten van producten en diensten soms minder

...

E-commerce is continu in beweging en met de snel veranderende technologieën en consumentenverwachtingen is het belangrijk om op de hoogte

...

Het vinden van de juiste werknemer kan tijdrovend zijn, vooral in de technische sector waar de vraag naar personeel groot

...

Bent u op zoek naar een machine voor een klus of bouwproject, maar wilt u niet direct investeren in dure

...

Als uitzendbureau wil je flexibel kunnen inspelen op de wensen van je klanten én kandidaten. Maar hoe zit het eigenlijk

...

Een auto kalender is niet alleen praktisch, maar ook een slimme manier om je merk dagelijks onder de aandacht te

...

Soms heb je als ondernemer meer woorden nodig dan je in je hoofd hebt. Je weet wat je wil zeggen,

...

Als je het gevoel hebt dat je werkgever je liever kwijt dan rijk is, kan dat een stressvolle situatie opleveren.

...

Toiletpapier komt in verschillende soorten en maten, variërend van basis tot luxe varianten. Of je nu kiest voor het voordelige

...