Als kledingmerk verkoop je méér dan alleen maar kleding. Je verkoopt een stijl. Een imago. Sfeer. In feite doet jouw merk een belofte. De belofte dat jouw doelgroep, behalve comfort en een trendy uitstraling, een nieuw leven gaat leiden. Een leven vol avontuur, exotische feestjes, interessante vrienden en onvergetelijke momenten. Precies de gewenste sfeer scheppen vraagt om een ervaren mode fotograaf. Een professional die de juiste emoties oproept en het beste uit jouw modellen en kleding haalt. Een fotograaf met passie voor fashion en een oog voor onweerstaanbare details. Maak hier kennis met het werk van de mode fotograaf. De klanten van een fashion fotograafNiet alleen kledingmerken maken gebruik van een mode fotograaf. Ook kledingwinkels en -groothandels laten hun assortiment vastleggen. Bijvoorbeeld omdat de foto’s die het merk levert niet van de gewenste kwaliteit zijn of omdat er copyright op zit. Ook kan het zijn dat een winkel liever de kleding met een invisible man presenteert. Dat is een mannequin, die trouwens net zo goed van een vrouw kan zijn. Verder zijn er ook de bijlagen van kranten en allerlei tijdschriften die mode reportages maken, waarbij bijvoorbeeld een bekende Nederlander in mooie kleding van verschillende merken of winkels wordt gestoken.
De kenmerken van een goede fashion fotograafNiet elke professionele fotograaf is automatisch een goede mode fotograaf. Allereerst helpt het enorm als een mode fotograaf ervaring in zijn of haar vak heeft. Bekijk in de portfolio of er soortgelijke klussen in staan. Verder is het wenselijk dat de fotograaf over de volgende eigenschappen beschikt. Een mensenmensEen mode fotograaf moet goed met mensen kunnen omgaan. Zorgen voor de juiste poses, de juiste gezichtsuitdrukkingen en een natuurlijke glimlach is een talent. De fotograaf moet het model op zijn of haar gemak laten voelen, zodat de natuurlijke schoonheid straalt. Een extroverte persoonlijkheid en een goed gevoel voor humor helpen niet alleen het ijs te breken, maar zorgen er ook voor dat fotograaf en modellen zo productief mogelijk kunnen zijn. FlexibiliteitBij een outdoor reportage is het belangrijk dat een fotograaf zich flexibel opstelt. Niet altijd is het weer perfect of de verkeerssituatie optimaal. Een goed voorbereide mode fotograaf heeft altijd een plan B klaar. Heeft hij of zij dat niet, dan is dat hopelijk omdat de fotograaf een groot improvisatietalent heeft. GeduldWerken met mensen is anders dan werken met objecten, die je precies zo kunt neerzetten en belichten als je wilt. Niet iedereen heeft altijd zijn of haar dag. Niet iedereen komt afspraken na. Soms arriveert de kleding te laat of vergeet de visagiste een bepaald soort make-up. Dit vraagt om geduld. Materiaal van een mode fotograafNet als fotografen met andere specialiteiten, heeft de mode fotograaf een specifieke ‘gereedschapskist’ voor deze tak van fotografie. Eén en ander hangt van de stijl van de fotograaf af, maar de wensen van de opdrachtgever spelen natuurlijk ook mee. LenzenHet belangrijkste gereedschap in de tas van de mode fotograaf is natuurlijk de digitale spiegelreflexcamera. Voor de body van de camera heeft hij of zij meerdere objectieven. Toch ligt de focus vaak op een portretlens met een vaste brandpuntsafstand; bijvoorbeeld van 60 mm of 100 mm. Een macro-lens wordt vrijwel nooit gebruikt, omdat die voor rare vervormingen (bijvoorbeeld grote neuzen) kan zorgen. Belichting en bewerkingFlitsers en lightshapers om bij te belichten en paraplu’s of reflectieschermen voor een gelijkmatige verdeling van dit licht, zorgen voor de juiste kleuren. Filters kunnen weerspiegelingen wegnemen of witte luchten donkerder maken. Uiteraard is goede software voor nabewerking ook belangrijk: bijvoorbeeld Lightroom of Photoshop. AccessoiresEen statief of een rijstzak, extra accu’s, een afstandbediening: elke fotograaf heeft weer zijn of haar eigen ideeën over onmisbare extra’s. Bij het werken in de buitenlucht zal de fotograaf een selectie uit deze accessoires moeten maken. Eigen fotostudioEen goede fashion fotograaf heeft een eigen fotostudio. Daarin kan hij of zij de perfecte omstandigheden creëren: het juiste licht, geen zuchtje wind (behalve de windmachine dan) en geen druppel regen, haar dat perfect in model blijft, en ga zo maar door. Ook ideaal als het buiten te koud of te donker is, of als je met een rondwand wilt werken voor egale verlichting of om na afloop een achtergrond toe te voegen. Werkwijze van een mode fotograafVóórdat de mode fotograaf plaatjes gaat schieten, zal hij of zij met de klant bespreken wat de wensen zijn. Welke uitstraling wil het merk bereiken? Wat voor sfeer moeten de foto’s uitstralen? Vervolgens wordt dat vertaald naar een passende ‘beeldtaal’, die (potentiële) klanten gaat overtuigen. Natuurgetrouwe kleurenEén van de strenge eisen bij mode fotografie is dat de kleuren levensecht zijn. Al helemaal als iemand online koopt, wil diegene op de kleuren op het beeldscherm kunnen vertrouwen. Een ervaren, professionele mode fotograaf geeft eerlijke kleuren daarom een hoge prioriteit. Daarvoor zijn verlichting en flitsers van hoge kwaliteit nodig. Voor kleurbeheer zijn gekalibreerde monitoren essentieel. Die garanderen natuurgetrouwe, sprankelende kleuren.
|