Het is niet genoeg om gewoon personeel aan te nemen. Je moet ervoor zorgen dat het juiste personeel wordt aangenomen. De verkeerde persoon voor de baan kan desastreus zijn voor elk bedrijf, dus het is belangrijk om het in één keer goed te doen. Gelukkig hoeft het aannemen van het juiste personeel niet moeilijk of stressvol te zijn als je een plan heeft voordat je begint met het werven van nieuwe leden van het team. Met een gestructureerde aanpak voor het aannemen van nieuwe werknemers kan je kandidaten identificeren en aantrekken die waarschijnlijk goed zullen gedijen in jouw bedrijf. Hier zijn twee belangrijke stappen die je op weg helpen bij het zoeken naar nieuwe teamleden. Bepaal wat je zoektVoordat je het juiste personeel kunt aannemen, moet je weten wat voor persoon je zoekt. Dit kan een deel van de stress in het aanwervingsproces wegnemen. Naast de juiste stappen volgen kan je ook extern gaan zoeken, door bijvoorbeeld Talentmark te gebruiken. Of een ander recruitment specialist in jouw sector.
Definieer de baan. Kijk goed naar de functie waarvoor je iemand aanneemt. Welke vaardigheden en ervaring moet de persoon in deze functie hebben? Welke taken moeten zij dagelijks uitvoeren? Zoek je dus naar bijvoorbeeld een qa manager, definieer dan eerst wat een qa manager doet op dagelijkse basis. Welke kwaliteiten zijn hiervoor nodig.
Ken je budget. Je kan de beste mensen voor de baan willen aannemen, maar als hier geen budget voor is, maakt dat niets uit. Als je het budget van tevoren duidelijk hebt, kan je een aantal veelgemaakte aanstelling fouten vermijden. Wees flexibel. Geen enkel wervingsproces is hetzelfde, dus je moet flexibel zijn. je weet nooit welke kandidaat het beste uit de bus komt, dus het is vaak goed dat je tijdens het hele aanwervingsproces openstaan voor nieuwe ideeën. Stel de juiste vragenEr komt een moment dat je klaar bent om potentiële kandidaten te interviewen. Dan moet je ervoor zorgen dat je de juiste vragen stelt. Zorg ervoor dat je weet wat je zoekt wanneer je vragen begint te stellen. Begin met de basis. Je moet weten wat de kandidaat weet en wat voor ervaring hij of zij heeft voordat je hem of haar andere vragen stelt. Stel open vragen. Je wilt vragen stellen die de kandidaat aan het praten krijgen. Open vragen helpen je een beter beeld te krijgen van wie de kandidaat is en of hij of zij bij jouw bedrijf past.
|